24 juni

Midsommarhelgen var riktigt mysig! Jag och Anna jobbade till 14, sedan var det raka vägen till Orsa i Dalarna. Och det gick faktiskt bra att köra dit, inte så mycket bilar ute på vägarna. Vi i familjen, mamma, Janne, Linn, Micke, Madde, Jimmy, Vincent, Vilja, Daniel och jag (dock ingen Mickis) hade hyrt en stuga i Orsa Grönklitt. Mysigt värre att umgås en hel helg. Dock var det skitkallt, så man vill typ inte vara ute.. men på lördagen åkte vi in till Orsa Camping där även Lars, Mathilda, Theo och Alvin var. Så vi spelade lite minigolf och hyrde trampcykel och skjutsade runt barnen på. Jobbigt i benen :b Haha. På kvällarna så spelade vi spel och hade det mysigt. Jag och Madde vann samtliga Bezzewizzer omgångar ;-) måste bara nämna det!
På söndagmorgon när vi skulle checka ut och dra oss hemmåt, så var det +7 gradet. Det är helt sanslöst. Det är slutet av juni och vi har ingen värme :-( lite tråkigt!

Idag har det dock varit varmare. Det första jag gör när jag kliver upp på morgonen är att kolla på termometern. Och jag blev glad av det jag såg. Tog på mig träningskläder och tog en joggingtur. Skön start på morgonen! Sedan har jag även färgat håret... har påbörjat min process att bli blondin. Det kommer ta sin lilla stund, för att jag inte ska slita på håret så mycket. Sedan har jag varit och solat... så himla skönt med lite värme. När jag låg där i solariumet och lyssnade på Scream med Usher, så kändes det precis som LA. Jag drömde mig tillbaka, och åååh... vad nostalgisk jag blir. Längtar tillbaka varje dag!

Och jag har läst så mycket resebloggar på sistonde, och jag blir galen! Får abstinens. Jag vill iväg på en lång resa igen, det är så himla roligt! Man känner sig så fri... åker dit vinden för en. Underbart. Jag vill iväg nu. Är det någon som känner sig manad att följa? Hela processen är så rolig. Spara ihop pengar, planera resemål, fixa allting som behöver fixas, LÄNGTA, och för att sedan åka iväg på den där fantastiska resan.. underbart! Jaja, vi får se när det blir en sådan igen...

New York 2014

Hejsan svejsan!

Nu har vi kommit hem från New York, och vad tråkigt det är att återgå till vardagen ;-) När man är på semester så är man sån lyxlirare. Shoppar, gör roliga saker, äter goda måltider varje dag på olika restauranger. När man kommer hem är det lite mer vardag. Men vi har haft otroligt roligt! När vi satt på Arlanda och äter lite frukost innan vårat plan ska lyfta, så kommer Zlatan och går förbi.. precis när jag har tagit en tugga av mackan, så jag försöker säga till Daniel lite diskret (med tanke på att han gick såpass nära) att Zlatan går förbi oss. Vi blev lite till oss. Haha. Och sedan när vi är på planet så märker vi att Nina Persson från The Cardigans sitter på samma plan.

Sist jag flög till New York så minns jag inte att jag kollade ut över Manhattan när vi närmade oss flygplatsen, men det gjorde jag nu och det var riktigt häftigt. Man ser hela Manhattans skyline. Och Åh, vad jag älskar den staden! Hela energin och pulsen. Sedan att viss servicepersonal gör minsta möjliga jobb och ansträngning är en annan sak.

I taxin påväg från flygplatsen och in till hotellet var jobbig. En konstig chaufför som gasade upp och ned hela tiden i intervaller - även på raksträcka på motorvägen, det i samband med värme gör mig väldigt åksjuk. Haha. Det var en riktigt jobbig färd. Var så glad när vi äntligen var framme vid hotellet.

Vi bodde på ett jättebra hotell alldeles vid Times Square. Fina stora rum, med stort badrum. Personalen var riktigt trevlig och hjälpsam. Men om jag ska åka till New York igen, så skulle jag välja att bo på något lite mer lugnare ställe. Nu är man liksom mitt i smeten - som KAN var riktigt härligt det med ibland.

Vi gjorde såklart allt det "turistiga" även fast jag redan gjort det en gång. Men det var ju Daniels första gång där och då vill man såklart se allt. Men vi åkte inte Statue of liberty Cruise, utan vi tog färjan över till Staten Island istället - den är gratis och den åker nästan lika nära! Den andra färjan får man stå och vänta så himla länge i kö. Jag och Sofie stod ungefär 1,5 kanske.

Vi var ju även på baseball en kväll, på Yankee Stadium i Bronx. Det är riktigt roligt att uppleva hela amerikanska andan i sporten. Men själva sporten är skittråkig! Det är ingen action! Dom slår och slår och träffar bara bollen ibland. Men det tar lång tid mellan varven. Haha! Man hinner göra så mycket annat medan. Äta, dricka, kolla på människor. Och dom går ju alltid runt och säljer massa saker, som öl, korv, chips, sockervadd och allt möjligt. Det var en man som hade en riktigt jobbig röst som sålde Crackerjacks... som han gick och skrek "Craaaackerjaaacks". Haha. Önskar ni hade hört hans röst.

Vi var ju även och kollade på röda mattan på Tony Awards, och vi såg hur många som helst. Orlando Bloom, Lucy Liu, Zach Braff, Adam Brody, Fran Drescher(?), Neil Patrick Harris (igen), Matt Bomer, Bryan Cranston, Barneys bror i How I Met Your Mother och han som spelar hans pappa,  Rosie O'donell.. och någon mer. Men det var riktigt roligt att stå och kolla på alla som var så finklädda :-D

Det var även en filminspelning utanför vårat hotell på gatan en dag när vi kom och gick. Jag kände inte igen honom som dom filmade, men folk tog bilder med honom. Men jag läste på en stolsrygg att det stod Willie Garson, jag trodde det var honom, men när vi kom tillbaka till hotellrummet och googlade honom, så visade det sig vara han som spelar Stanford i Sex and the city. Men honom såg jag inte någonstans i närheten. Men dom flyttade sig lite närmare våran entre till hotellet, så vi tänkte gå ned och kolla när dom spelade in, men precis i det ögonblicket ser Daniel att han inte har hans kontokort någonstans. Så vi går ned till receptionen som ringer upp restaurangen vi tidigare har varit på i Little Italy, och Daniel får prata med dom om hur kortet ser ut osv. Dom säger att det ligger där, så vi får åka ned dit igen i rusningstrafik. Tog en timme fram och tillbaka, och by the time we got back to the hotel.. så har dom precis spelat in scenerna klart och packar ihop! Typiskt :-P

Dom bästa ställena att strosa runt i tycker jag är SoHo, Greenwich och West Village. Även ställena runt Flatiron District. Det är lite lugnare där än uppe vid Times Square och 5th Avenue. Och Central Park. aahh.. vad mysigt det är där. Lite väl befolkat på helgerna då folk är ledig.. men en vanlig vardag är det perfekt :-)

Resan hem gick väldigt smidigt. Mådde dock också väldigt illa när vi åkte från Manhattan till flygplatsen, men det är något jag får stå ut med bara. Dom kör som dårar där. Gasar och tvärnitar osv.
Sen när vi landade tidigt på morgonen så åkte vi såklart direkt hem och försökte sova två timmar. Försöka vända tillbaka dygnet. Men det har jag fortfarande inte gjort kan jag säga. Igår vaknade jag 09:30 av mitt alarm och det kändes som att klockan var 07. Vi åkte ju hem till Ljusdal över helgen och då gick vi aldrig och lade oss innan 03, plus att det är fotbolls-VM så att man vill ju se på matcherna som går sent, så jag har liksom inte haft tid att vända tillbaka på dygnsrytmen ;-) Men imorgon börjar jag 08:30. Då jäklar.

Jag jobbar lite drygt två veckor till och sen har jag två veckors semester igen, så det är inte synd om mig heller! Hoppas bara att solen och värmen kommer tills dess. Just nu är det så kallt ute hela tiden så man knappt kan gå i klänning. Jag vill ha sommar nu!!! :-)