Europa - Montenegro - 2015

När Daniel fyllde 30 år så gav vi honom en resa till Montenegro.
Vi hade det hur bra som helst och Montenegro är väldigt fint. Höga berg och dalar.
När vi anländer så öppnar himmelen sig och regnet öser ned. Vi blir dyblöta när vi springer till bussen som ska ta oss till Budva. Mellan flygplatsen i Tivat och Budva ska det ta ca 20 min. att åka. Vi anlände dock fredagkväll och trafiken var katastrofal. Det tog 1,5 timme att komma fram till hotellet, och då satt vi på bussen i våra dyblöta kläder. Så det började inte så bra, men resten av tiden var fantastisk!

Vi bodde på Avala Resort and villas. Vi valde ett hotellrum med havsutsikt, och det var så bra balkonger! Härliga loungefåtöljer man kunde sitta i. Hotellrummet var väldigt fint, och välstädat. Poolen var också hur bra som helst, dock fick man gå upp tidigt och paxa en solstol för det fylldes väldigt fort. Men det kan inte personalen göra något åt. Det fanns även en strand vid hotellet där man kunde få solstolar med parasoll osv. Vi trivdes väldigt bra på hotellet, med tanke på att resan för två personer kostade, ca 16-17000 så förväntade vi oss att det skulle vara bra också. Det härligaste är när man ligger vid solstolen på hotellet och beställer lite lunch och drinkar, det kan en vänja sig vid ;-)

En dag var i på rafting i norra Montenegro/Bosnien. Bussen gick vid 06:15 på morgonen, och det tog ca 4-5 timmar att ta sig dit vi skulle börja med raftingen. Vägarna är väldigt små, och det är upp och ned över bergen, snäva kurvor osv. Jag som blir åksjuk hade det väldigt jobbigt ett tag. Men till slut var vi framme och då fick vi frukost innan vi fick klä på oss våtdräkt, flytväst, hjälm osv. Själva raftingen var ganska lugn, men det är så värt det - för man får se så himla fin natur. Det tog kanske 3h innan vi kom tillbaka till lägret igen, och då fick vi lunch innan vi skulle bege oss hem igen med bussen. Vi har hemma kanske 22-22:30? Skapligt slut.

Naturen i Montenegro är helt fantastisk! Tara River (där vi raftade), är världens näst djupaste canyon. Bara Grand Canyon är djupare! Så det var helt fantastiskt att sitta på bussen och kolla ut över naturen där man färdades fram.

Budva där vi bodde var överexploaerat med turister, vilket vi inte hade väntat oss - i och med att Montenegro  inte är så populärt att åka till för skandinavier. Däremot så gjorde andra delar av Europa det, så det var väldigt mycket party. Men det var ändå så himla fint där!

Vi hade en helt fantastisk semester, jag och min Daniel.
Det var ca 35-37 grader varje dag, och på kvällarna kunde det fortfarande vara 30C. Så skönt!