EUROPA - STORBRITANNIEN, LONDON - 2016

Julklappsshopping och mys stod på schemat när vi åkte till London i november.
Vi hade bra rabatter och poäng så kom väldigt billigt undan med ett flyg i rätt tid och ett fyrstjärnigt hotell i Marylebone. Några hundra meter ned till Oxford street. När vi anlänt på lördagen så checkade vi in på hotellet, och sedan begav oss ner på stan. Alla varuhus har Christmas Shops en en våning, så vi spanade in så många som möjligt. Så himla mysigt! Selfridges var såklart bäst, där slår dom alltid på stort. Man kan spendera timmar inne på varuhusen där. Vi åt middag på en italiensk restaurang den kvällen, och herrejösses vad gott det var! Bruschetta till förrät och sedan en fantastisk pizza. Väldigt gott!

Dagen efter hade vi bokat bord på Haché i Camden. Dom är tydligen känd för amazing burgers! & dom var verkligen goda.Vi åt verkligen bra mat hela tiden i London.

Frukost åt vi på Côte Brasserie en morgon, jag åt en eggs benedict och drack en mimosa. En kanonfrukost med andra ord! Daniel beställde en klassisk engelsk frukost. Men han äter inte ägg, så jag fick hans äggröra och herrejösses vad god den var! Makalös.

Såklart åt vi även fish n' chips som är ett måste när man är i England.

Sista dagen så gick inte flyget först senare, så vi passade på att ta en sista vända på stan. Åt lunch på Shake Shack och sedan strosade vi i regnet. Hittade ett hotell som heter The Montague on the gardens. Ett väälidgt high class hotel, där vi gick in och drack varm choklad och kaffe. Dom spelade typ klassisk musik och vissa hade monokel, hehe. Men det var väldigt old school luxury där inne. Kul att se. Daniel hade en t-shir med en räv på, där det stod "I come, I fox shit up, I leave". Den var en aning opassande :-)

Vi bodde på The Marylebone hotel och jag kan verkligen rekommendera det hotellet. Superfint, ligger centralt och bra service. Skulle gärna bo där igen.

Lite bilder;

EUROPA - ITALIEN, ROM - 2016

Vi åkte på en mindre resa till Rom under semestern i somras.
Vi anlände på förmiddagen och tog tåget in till centrala Rom, sedan gick vi till vårt hotell som inte alls låg långt ifrån. Vi hade bokat ett hotell som låg alldeles bredvid Colosseum, så när vi anlände blev vi upp över öronen förtjust i omgivningen. Vi tog en lunch alldeles bredvid Colosseum, turistfälla for sure -  men det gör inget! Utsikten var värt det.

Vi gick senare tillbaka till hotellet för att checka in. Duscha och fräscha till oss efter flygresan. Så vi började med ett dopp i poolen som låg på taket (med utsikt över Colosseum såklart). Fantastiskt! Då kändes det verkligen som semester. Vilken värme det var i Italien! Det spelade ingen roll hur mycket vi fräshade till oss, så blev vi lika svettiga när vi gick ut igen. Vi kollade in så mycket sevärdheter som möjligt, och all arkitektur. Vi blev helt kära i Rom. Att bara gå rund och se allt. Alla sparade "utgrävningar" från förr blandat med nya hus. Det är verkligen en stad värd att besöka!

Däremot blev jag lite besviken på maten. Jag tror det enda riktigt goda måltiden var när vi åt pizza på ett hak bredvid tågstationen dagen vi skulle åka hem. Men jag tror även att vi råkade välja dåliga restauranger. En kväll var i och för sig bra, men då hade vi världens sämsta service istället - som drog ned hela upplevelsen!

Något jag tycker man ska göra när man är i Rom är att promenera upp till deras park Villa Borghese - där får du en fantastisk utsikt över staden. Plus att man kan lägga sig ned på gräset ett tag och dricka vin.

En dag tänkte vi spana in Vatikanstaten, men kön in var fruktansvärt lång. Så vi gick bara in till dess basilica. En försäljare försökte såklart få oss att köpa biljetter av han, men jag sa att jag inte ville. "Why?", -"I'm not religious" sa jag för att få bort honom. Då blev han helt stum och gick därifrån, haha.

Vi var lite tidiga till flygplatsen  så vi satt ute ett tag och solade, då fick vi syn på en resväska som inte hade uppsyn över sig. Vi blev supernnojiga och gick vidare in till terminalen och köpte en glass, sedan gick vi ut igen. Den stod kvar! Så vi började prata om att gå och tala om det för någon som jobbade på flygplatsen, men precis då kommer en kvinna och hämtar den. Haha! Så nojig och skrämd man kan bli av en väska.

Vi hade en riktigt trevlig resa som vanligt, och även fast jag har varit i Italien förut så vill jag gärna åka dit igen!