New York, New York City 2014

Hallo!

Vi har haft otroligt roligt! När vi sitter på Arlanda och äter lite frukost innan vårt plan skall lyfta, så kommer Zlatan och går förbi.. precis när jag har tagit en tugga av mackan, så jag försöker säga till Daniel lite diskret (med tanke på att han gick såpass nära) att Zlatan går förbi oss. Vi blev lite till oss. Haha.. och sedan när vi är på planet så märker vi att Nina Persson från The Cardigans sitter på samma plan.

Sist jag flög till New York så minns jag inte att jag kollade ut över Manhattan när vi närmade oss flygplatsen, men det gjorde jag nu och det var riktigt häftigt. Man ser hela Manhattans skyline. Och Åh, vad jag älskar den staden! Hela energin och pulsen. Sedan att viss servicepersonal gör minsta möjliga jobb och ansträngning är en annan sak.

I taxin påväg från flygplatsen och in till hotellet var jobbig. En konstig chaufför som gasade upp och ned hela tiden i intervaller - även på raksträcka på motorvägen, det i samband med värme gör mig väldigt åksjuk. Det var en riktigt jobbig färd. Var så glad när vi äntligen var framme vid hotellet.

Vi bodde på ett jättebra hotell alldeles vid Times Square. Fina stora rum, med stort badrum. Personalen var riktigt trevlig och hjälpsam. Men om jag ska åka till New York igen, så skulle jag välja att bo på något lite mer lugnare ställe. Nu är man liksom mitt i smeten - som KAN var riktigt härligt det med ibland.

Vi gjorde såklart allt det "turistiga" även fast jag redan gjort det en gång. Men det var ju Daniels första gång där och då vill man såklart se allt. Men vi åkte inte Statue of liberty Cruise, utan vi tog färjan över till Staten Island istället - den är gratis och den åker nästan lika nära! Den andra färjan får man stå och vänta så himla länge i kö. Jag och Sofie stod ungefär 1,5h kanske.

Vi var även på baseball en kväll, på Yankee Stadium i Bronx. Det är riktigt roligt att uppleva hela amerikanska andan i sporten. Men själva sporten är skittråkig! Det är ingen action! Dom slår och slår och träffar bara bollen ibland. Men det tar lång tid mellan varven. Haha! Man hinner göra så mycket annat medan. Äta, dricka, kolla på människor. Och dom går ju alltid runt och säljer massa saker, som öl, korv, chips, sockervadd och allt möjligt. Det var en man som hade en riktigt jobbig röst som sålde Crackerjacks... som han gick och skrek "Craaaackerjaaacks". Haha. Önskar ni hade hört.

Vi var ju även och kollade på röda mattan på Tony Awards, och vi såg hur många som helst. Orlando Bloom, Lucy Liu, Zach Braff, Adam Brody, Fran Drescher(?), Neil Patrick Harris (igen), Matt Bomer, Bryan Cranston, Barneys bror i How I Met Your Mother och han som spelar hans pappa,  Rosie O'donell.. och någon mer. Det var riktigt roligt att stå och kolla på alla som var så finklädda.

Det var även en filminspelning utanför vårat hotell på gatan en dag när vi kom och gick. Jag kände inte igen han som dom filmade, men folk tog bilder med honom. Men jag läste på en stolsrygg att det stod Willie Garson, jag trodde det var han som dom tog kort på, men när vi kom tillbaka till hotellrummet och googlade honom, så visade det sig vara han som spelar Stanford i Sex and the city. Men han såg jag inte någonstans i närheten. Men dom flyttade sig lite närmare våran entre till hotellet, så vi tänkte gå ned och kolla när dom spelade in, men precis i det ögonblicket ser Daniel att han inte har hans kontokort någonstans. Så vi går ned till receptionen som ringer upp restaurangen vi tidigare har varit på i Little Italy, och Daniel får prata med dom om hur kortet ser ut osv. Dom säger att det ligger där, så vi får åka ned dit igen i rusningstrafik. Tog en timme fram och tillbaka, och by the time we got back to the hotel.. så har dom precis spelat in scenerna klart och packar ihop! Typiskt :-P

Dom bästa ställena att strosa runt i tycker jag är SoHo, Greenwich och West Village. Även runt Flatiron District. Det är lite lugnare där än uppe vid Times Square och 5th Avenue.
Och Central Park. aahh.. vad mysigt det är där. Lite väl befolkat på helgerna då folk är ledig.. men en vanlig vardag är det perfekt :-)

Resan hem gick väldigt smidigt. Mådde dock också väldigt illa när vi åkte från Manhattan till flygplatsen, men det är något jag får stå ut med bara. Dom kör som dårar där helt enkelt.

En väldigt trevlig resa hade vi i alla fall!

Sidenote: Jag älskar alla restaurangkedjor i USA, haha... jag önskade att dom fanns här hemma! Olive Garden, Ruby Tuesday, Moe's, KFC, Arby's, Cheesecake Factory... alltså, det är så god mat på dessa ställen tycker jag. Säkert glömt någon kedja också ;-)

GJORDA RESOR

USA - New York City

Storbritannien – London

2013

Storbritannien – London (både i maj och september)

Grekland – Kreta

2000

Roadtrip Sverige, Danmark

Thailand - Bangkok, Koh Chang, Koh Samet

Januari 2015 åkte jag, Daniel, min mamma och min låtsaspappa till Thailand för att backpacka lite. Jag och Daniel hade två veckors semester, så vi försökte hinna med så mycket som möjligt under den tiden. Medan mamma och Janne skulle vara där cirka 6 veckor.

Vi landade i Bangkok och spenderade de två första nätterna där. Vi bodde på ett stort hotell som var fräscht! Första kvällen var vi ganska seg, efter den långa resan dit, så vi gjorde inte många knop. Andra dagen så gick vi ut för att utforska staden. Jag hade bestämt mig för att jag ville se ett tempel, så vi promenerade och promenerade, det var en ganska lång bit. Försökte fixa en tuktuk, men dom är så bråkiga på en och ska stanna på flera olika ställen innan dom tar en dit vi vill. Så vi struntade i det och tog en lång promenad istället. Vi kom i alla fall fram till templet tillslut, Wat Pho and the temple of the reclining Buddha. Det var jätteroligt att se! Sedan åkte vi en båt på sjön, som stannade vid en hållplats längre ned där Skytrain gick ifrån. Väldigt smidigt!

Dagen efter var det dags att ta bussen ned till Koh Chang, och det tog ungefär 5,5h och det gick väldigt smidigt faktiskt. Dom brukar ju köra som idioter, men bussen körde faktiskt väldigt bra! Koh Chang var helt fantastiskt. Vi bodde på La Bella, och där trivdes vi väldigt bra. Vi badade, åt god mat, och solade. En dag åkte vi ut på en snorklingtur på Indiska Oceanen, hela dagen var vi på båten och det ingick lunch och fika. Väldigt gott! Det bästa var ju att snorkla vid alla ställen vi stannade. Det var som att simma i ett akvarium. Fiskarna var alldeles framför glasögonen på en, och vi hade en undervattenskamera som vi filmade med… så roligt!!

Vi fortsatte till Koh Samet efter några dagar, och bussen dit körde betydligt fortare. Det var en dubbeldäckare, och jag trodde nästan att vi skulle tippa omkull i kurvorna. Men det gick bra i alla fall och vi kom fram levande. Sedan åkte vi som en ”fraktbåt” över till Koh Samet. Vad jag älskade den ön! Det var lite mer party på den ön. Varje kväll var det en fireshow, med ca 10 stycken muskliga killar. Haha. Åt middag en kväll vid havet, sittandes på enbart dynor! Hur mysigt som helst. Vi var några dagar på ön, innan vi fortsatte till Ban Chang där mamma och Janne har vänner som bor.  Vi bodde först på ett hotell alldeles vid ”lyckliga gatan” som var horgatan där. Det kostade ungefär 42 kronor/natten. Haha. Men vi fick inte mycket till sömn den natten, pga allt liv ute på gatan. Efter det så bokade vi ett jättefint hotell vid havet. Ett stort lyxigt rum, med varsina stora sängar. Soffor, bord, tv och allt möjligt. Med en skitstor och god frukost! Där kunde man slå ihjäl några dagar!

Vi åkte även till Pattaya en dag för att spana in läget. Det var väldigt trevligt där, men tyvärr var det alldeles för många barer med prostituerade och gamla västerländska män. Usch, det än en av nackdelarna. Annars var det väldigt mycket folk där. Och när vi skulle tillbaka till Ban Chang så tog vi bathbuss hela vägen, och det tog ungefär 2h. Dom kör väl max 70km/h, och stannar överallt. Men det är väldigt skönt att åka dom. Plus att man ”interfierce”(or whatever it’s called) i den thailändska vardagen. Så kul.

När vi skulle åka hem och lämna mamma och Janne var det väldigt känslosamt. Det var jobbigt att lämna detta underbara land, och veta att dom får stanna i fyra veckor till. Det hade jag gärna också gjort. Men det får bli en annan gång

Flygresan gick på ett ungefär 4700:- och i fickpengar (som även gick till hotell) använde jag kanske 6-7000:-, minns inte riktigt! Men det är väldigt billigt att leva där.