Olympiska vinterspelen, Pyeongchang, Sydkorea!

I februari 2018 åkte jag, min pojkvän, min mamma och låtsaspappa till Sydkorea för att se på OS. Det var verkligen hur kul som helst!

Det började med att jag och Daniel flög till Seoul en fredag, vi stannade sedan där över helgen. Vi bodde i Gangnam, och wow vad otroligt stort det var i Seoul. Vi vandrade och vandrade, men ändå så såg vi bara Gangnam, haha. Vi hade dock svårt att hitta god mat, så vi gick hungrig ofta, haha. Alla i Sydkorea var väldigt modemedvetna och stylish, så jag och Daniel kände oss väldigt malplacerad där vi gick runt i våra skidkläder. Haha!

Men på tisdagen kom äntligen mamma och Janne och då var det dags att bege sig upp till bergen. Vi hade bokat en minivan som skulle hämta dom på flygplatsen och sedan hämta mig och Daniel på hotellet, och sedan fara upp till vårt boende i Pyeongchang.
När vi närmade oss vårt boende så såg vi skyltar överallt på alla små hus där det stod "Pyeongchang 2018 kill us". Det vara alla skidhyror som har fått gått i konkurs på grund av alla skidbackar där uppe är upptagna av olympiska spelen. Så genast fick man se baksidan med ett OS!

Vårt boende var också en upplevelse, haha! Vi hade självklart bokat ett rum för fyra pers, men det fanns bara en dubbelsäng. Gick ned och kollade med honom igen och han menade att det var ett fyrbäddsrum men att två ska sova på golvet, haha! Det var en tunn madrass och så täcken. Så det fanns ingenting vi kunde göra åt saken, hehe. Men det var ett mysigt rum annars, kändes lite som en fjällstuga. Vilket det var ju typ. Vi bodde alldeles bredvid Pheonix Snow Park, där all freestyle körs, på skidor och snowboard. Så vi kunde se tävlingarna från vårt fönster, om än inte jättebra.

Fortsättning följer......

Malaysia - Borneo

Efter vi hade varit på Bali så flög vi till Borneo, Malaysia. Vi tog ett nattflyg och mellanlandade i Kuala Lumpur. När vi sedan landade på Borneo på morgonen så var vi så trötta. Vi checkade in på vårt hotell, Sheraton i Sandakan... där det var riktigt bra standard. Vi tog en välbehövlig powernap i dom sköna sängarna. Vi njöt så mycket vi kunde, för dagen efter var det nämligen dags att åka ut i djungeln för att sova över. Det fanns inte så mycket att göra i Sandakan, det var en ganska tråkig stad - så vi åt på hotellet och somnade skönt i sängarna istället på kvällen.

Vi började dagen efter med att ta en taxi ut till Uncle Tans wildlife adventure, där vi anmälde oss och fick lunch innan vi fick besöka något reservat för orangutanger som blivit räddade från tjuvjägare typ. Vilken jäkla fuktighet det var i djungeln, haha. Vi var helt genomblöta nästan hela tiden kändes det som. Men i alla fall, efter vi hade tittat på orangutangerna och tagit oss tillbaka till Uncle tans, så började bilfärden mot lägret i djungeln, det var någon timme i bil, sedan någon timme på vattnet innan vi kom fram till nattens sovplats. Väl där bekantade vi oss med andra och med gänget som jobbade där. Dom berättade allt vi behövde veta. Det hade varit ett oväder som fört med sig översvämning i lägret, så vissa ställen var helt onåbara. Dom hade satt upp tält på trädäcket där de vanligtvis serverar middagar och så. Vi fick en varsin hink där vi lade i necessär, livsmedel och sura strumpor osv, så att inte råttorna skulle gnaga sig in i tälten under natten eller gnaga sönder ens fötter. Haha.

På natten åkte vi ut på nattsafari på floden. Det var bäcksvart och båtföraren hade en stor ficklampa som han lyste upp i träden och in i djungeln för att leta sovande djur. Grymt duktig på att hitta djur var dem, kunde se en liten fågel på 50 meters avstånd säkert. Efter det åkte vi hem till lägret igen. På morgonen därpå var det dags för morgonsafari och det var så coolt, för vi fick se en fri orangutang som klättrade i trädet. Så himla häftigt att se det!

Det var så roligt att uppleva en natt mitt i djungel på Borneo. Borstade tänderna i brunt vatten, gick på toaletten i något träskjul, svettades ihjäl och hade samma kläder oavbrutet. Innan vi skulle åka därifrån så spelade alla killarna i lägret fotboll mot dom som jobbade där. Kan säga att dom var genomsura efter det, haha.

Efter Uncle Tan så checkade vi in på ett mysigt "hotell" för en natt. OCH åkte och tittade på dom sötaste djuren på hela resan! Proboscis monkey, NÄSAPOR. Som har varit min dröm att se i många år. Vi åkte ut till ett reservat som försöker rädda dom som blir ivägkörda när dom skövlar all djungel för att få plats att odla palmolja. Vi tog en über ut, långt ut, men vi tänkte inte så långt. Så när vi väl skulle hem fanns det ingen täckning och inga taxibilar haha! Men i alla fall, vi kom till reservatet.. och såg inga apor. Men efter ett tag small det på plåttaken, och helt plötsligt kom det apor överallt ifrån. Så jäkla söta!

Dagen efter hyrde en bil som vi körde vi andra sidan Borneo, till Kuta Kinabalu. Vi hyrde en ful bil, Proton, mörk guldig. Som hade en klisterlapp på rutan där det stod "att om man överskred hastighetsbegränsningen på 90km/h så skulle bilen lägga av och ha en omstart på tre timmar" hahaha. Så kul!

Det tog oss hela dagen att åka över till andra sidan, vägarna var krokiga och kulliga. Men kul var det!
Dom har ju vänstertrafik där, så det var lite klurigt att köra, men man kom in i det. Vi hade tur att det var en automatare som vi körde, det hade blivit lite knivigt att växla med vänster hand haha.

På vägen så stannade vi till vid en Canopy walk som vi hade läst om, vilket var coolt! Klättra i hängbroar högt upp i träden. Så häftigt!

Vi hade kommit åt någon knapp på bilnyckeln, så varje gång vi öppnade någon av bildörrarna så tjöt bilen, haha. Otroligt roligt! Det var lite jobbigt när vi skulle tanka bara ;-)

På kvällen kom vi fram till Kota Kinabalu och letade upp ett hotell vi kunde ta in på. Hittade ett bra hotell vi tog in på, jag och Hägg gick in och tittade om dom hade något rum ledigt, och medan vi stod och checkade in så hörde vi bilen utifrån tutandes, hahah.. stod och skrattade och fick förklara att det var vår bil som lät.
Dagen efter när vi checkade ut så hjälpte parkeringsvakten oss, han sa "ge mig nyckeln" och så tröck han lite och så slutade bilen låta. Haha. Det var ju tur som vi slapp komma tutandes in till där vi skulle lämna tillbaka bilen.

Vi lämnade bilen och tog oss till hamnen där vi checkade in på ett annat 5-stjärnigt hotell som ligger ute på vattnet vid en ö. Det tog ca 30 min att åka ut, och det var såå fint! Vi bodde i villor på vattnet, och nedanför såg man fiskar och ödlor och allt möjligt, så kul! Man snorklade nedan sitt hus.

Det tråkiga när vi var på Gayana Eco Resort, var att det spöregnade den enda hela dagen vi var där, vilket var lite surt. Vi tänkte åka till grannön och testa på deras aktiviteter.
Nu var vi ut och snorklade och paddlade kajak och så här istället. Men jag hade velat testa på zipline som var i djungeln där.

Efter vi varit på Gayana, så åkte vi tillbaka till KK där vi hade bokat ett hotell, men väl där så avbokade dom oss, haha. Så vi fick hitta ett annat, då fick vi en liten egen lägenhet.
Vi bodde ganska nära ett köpcentrum, så vi gick dit och käkade på kvällen... dock måste jag ha fått i mig något riktigt skit. Maten vi åt var ingen höjdare och dagen efter visade sig det.

Vi tog flyget till Bangkok där vi skulle ta ett flyg hem till Sverige. Men vi hade några timmar över, så vi åkte in till centrala Bangkok och gick till Siam Paragon där vi kollade i lite affärer och gick till en restaurang och fick äta riktigt god thaimat, som jag och Daniel hade saknat. Det var starkt men gott.

Men när vi var vid gaten på flygplatsen så fick jag så jäkla ont i magen och fick springa till toaletten, där satt jag tills vi klev på planet och inte ens då ville jag lämna toaletten. Det var den värsta flygningen i hela mitt liv! Usch. Att behöva springa på toaletten och inte ens kanske hinna och när man väl sitter där så brinner det bara, det är inte mycket som kommer bara eld, haha! Så skönt att jag kan skratta åt det såhär i efterhand haha.

Vi landade i Sverige 07 på morgonen, då packade vi om väskorna och bilade ned till Trollhättan där min syster skulle ha bröllopsfest för alla vänner som inte var med i Italien. Men det är en annan historia....